Typy dna łodzi PVC: zalety i wady
Planujecie zakup łodzi motorowej. W tej artykule omówimy rodzaje, cechy i kryteria wyboru dna łodzi PVC.
Pajol to wyjmowany pokład, który jest montowany na dnie łodzi. Istnieje kilka głównych typów pajoli. Każdy rodzaj pajola ma swoje zalety i wady. Dno łodzi PVC dobiera się w zależności od osobistych preferencji, warunków eksploatacji i rodzaju pontonu. Pokład dna służy poprawie właściwości nautycznych łodzi.
Rodzaje dna łodzi PVC
Przyjrzyjmy się różnym typom dna łodzi PVC stosowanych w nadmuchiwanych łodziach wiosłowych i motorowych.
— Pokład listewkowy (mata listewkowa) Wykonany z morskiej, wodoodpornej sklejki o grubości 9 mm z antypoślizgową powłoką. Składa się z kilku sekcji, od 2 do 7, połączonych kieszeniami z tkaniny PVC. Stosowany w łodziach wiosłowych i motorowych o płaskim dnie, częściowo pokrywając powierzchnię dna łodzi. Jest lekki, tani i spełnia podstawowe potrzeby.
— Składana podłoga (składana mata) Wykonana z podobnej sklejki. Składa się z większych części połączonych tkaniną PVC i pokrywa całą powierzchnię dna. Stosowana w łodziach wiosłowych i motorowych. Charakteryzuje się większą sztywnością w porównaniu do pokładu listewkowego, ale ustępuje twardemu pokładowi.
— Twardy pokład Wykonany ze sklejki o grubości 12 mm lub bardziej trwałego i odpornego na zużycie profilu aluminiowego. Stosowany w kilowych łodziach motorowych. Części tego pokładu są połączone za pomocą specjalnych profili — w kształcie litery H i U. Liczba sekcji takiego pokładu może się różnić w zależności od modelu łodzi. Na przykład pokład dla nadmuchiwanej łodzi "Kolibri" KM-360DXL składa się z pięciu sekcji. Dodatkową sztywność pokładowi nadają stringery, które łączą części pokładu, zapewniając monolityczną konstrukcję. Ten typ pokładu charakteryzuje się największą sztywnością, co jest bardzo ważne dla kilowych łodzi motorowych — poprawiają się właściwości nautyczne. Do wad tego pokładu można zaliczyć większą wagę i dłuższy czas montażu-demontażu w porównaniu do składanej maty i nadmuchiwanego pokładu.
— Air-deck To nadmuchiwany pokład wysokiego ciśnienia (0,6 Bara) – składa się z dwóch warstw PVC połączonych syntetycznymi nićmi, tworzącymi strukturę plastra miodu. Ma grubość 70-80 mm. Stosowany we wszystkich typach nadmuchiwanych łodzi.
Ta innowacja pojawiła się niedawno i już zdobyła uznanie wśród miłośników nadmuchiwanych łodzi. Z tego cudownego materiału produkowane są nie tylko dna łodzi, ale także deski SUP, nadmuchiwane kajaki, pontony i inne wyroby.
Nadmuchiwany pokład air-deck — lekki, kompaktowy, łatwy w montażu i demontażu. Ten pokład można pozostawić w łodzi podczas jej składania, wystarczy otworzyć zawór i spuścić powietrze. Do warunkowych wad (przy użyciu tego pokładu w łodzi kilowej) można zaliczyć jego mniejszą sztywność w porównaniu z twardymi pokładami ze sklejki lub aluminium. Objawia się to podczas eksploatacji łodzi z mocnym silnikiem w trybie ślizgowym, przy dość dużym falowaniu.
Podsumowanie: jakie dno wybrać
Dla każdego modelu nadmuchiwanej łodzi PVC, wiosłowej lub motorowej, płaskodennej lub kilowej, przewidziany jest odpowiedni typ dna (pokładu), a czasem nawet kilka typów.
Na przykład, dla łodzi wiosłowych „Kolibri” serii „Super Light” przewidziany jest tylko pokład listewkowy. Natomiast dla łodzi wiosłowych serii „Profi” możliwa jest instalacja trzech rodzajów pokładów — listewkowego, składanego i air-deck. To samo dotyczy płaskodennych łodzi motorowych serii „Standard”.
W kilowych łodziach motorowych „Kolibri” serii „Light” montowany jest pokład składany.
Natomiast dla kilowych łodzi motorowych serii „Profi” i „SL” odpowiedni będzie twardy pokład (ze sklejki lub aluminium) ze stringerami. Kilowe łodzie motorowe serii „XL” wyposażone są w twardy aluminiowy pokład lub pokład air-deck.
Mamy nadzieję, że ta informacja pomoże wam w wyborze dna do waszej łodzi, a jeśli macie jakieś pytania, specjaliści z serwisu SSK „Kolibri” chętnie na nie odpowiedzą. Dane kontaktowe znajdziecie na naszej stronie internetowej.